vrijdag 1 maart 2013

Review: The Soundsensations - Shout / The Ramrods - Complete Recordings

Gear Fab 2001-(GF-170)

The Ramrods werden in 1961 opgericht door de toen 13 jarige Tom Carter.
Samen met enkele ander muzikanten oefende hij net zo lang, tot ze genoeg nummers konden spelen om op te treden en zijn vader zorgde voor optredens en vervoer van de band.
De band bracht hun eerste single "Flying Saucer Twist" / "Twistin' Boogie", 2 zelf geschreven nummers, via het Northway label uit in 1961 en in de volgende 2 jaar werden nog 3 singles uitgebracht, maar deze keer via het eigen Carram label.
In die tijd wisselde de band ook regelmatig van samenstelling en hun populariteit groeide gestaag, zowel lokaal als regionaal.
De bezetting bestond in 1964 uit: Tom Carter - sologitaar, Bob Hey - basgitaar, Dave Clelland - drums, Patsy Stevens - zang en Johnny Boggs - toetsen.
Toen de band in 1965 slaagde voor high school, gingen ze aan het toeren en speelden in populaire jeugd nachtclubs en college bars in Michigan.
Dat zelfde jaar bracht de band hun enige single uit via het Fenton label, getiteld "I Remember" / "You Know I Love You", die het vrij goed deed en regelmatig gedraaid werd op de radio.
Begin 1966 verlieten John, Patsy, Dave en Bob The Ramrods en richtten een nieuwe band op, genaamd The Soundsensations, waarin Tom Cordle - basgitaar kwam spelen, zodat Bob Hey over stapte naar sologitaar, terwijl Tom Carter verder ging met The Ramrods, maar verder geen platen maakte.
The Soundsensations kregen een contract voor 7 maanden in The Colony Room te Kalamazoo, Michigan, toen Bob zijn oproep voor militaire dienst kreeg, die hij bij de marine deed, waarna de band op zoek moest naar een vervanger voor hem en die vond in de persoon van Dexter Bell, met wie de LP "Shout" opgenomen werd.
Maar de band was boven alles een feest band, die het liefst live speelde en met een kist bier, vriendinnen en bar personeel, die de achtergrond zang deden, ging de band de studio in om hun LP "Shout" op te nemen, waardoor ze een optimaal live effect creeerden.
De LP, waarop op 1 song na, alleen covers staan, die via het Phalanx Records label verscheen, werd in een oplage van 1000 stuks geperst en alle exemplaren werden verkocht bij hun optredens, maar verder nam de band geen nummers meer op en nadat Johnny en Tom Cordle een knallende ruzie kregen, ging de band uit elkaar.
De CD bevat 25 nummers, waarvan de eerste 10 van de LP "Shout" van The Soundsensations komen en de resterende nummers opnamen van The Ramrods zijn.
Het openingsnummer heet "Double Shot" en is een lekker in het gehoor klinkende swingende pop song, die gevolgd wordt door "Unchained Melody", waarmee de band een prima uitvoering van dit nummer speelt.
Vervolgens hoor ik "Johnny B.Goode", een nummer, dat door veel bands gecoverd is en ook deze versie mag er zijn en wordt gevolgd door het rustige "What Now My Love", waarin de stem van Patsy wel iets weg heeft van die van Cher en ook dit is een uitstekend uitgevoerde song.
Daarna volgt "When A Man Loves A Woman", waarin ik het donkere soul geluid mis, maar dat even goed prima klinkt en dat zelfde geldt eigenlijk ook voor de volgende song "Midnight Hour", hoewel de band aan dit nummer een eigen draai weet te geven.
Dan krijg ik een eigen nummer te horen, getiteld "Moody Love" en dit is een geweldig stukje muziek, waarin de band een fantastische mix van beat en blues speelt en hierin is de band op zijn best.
"I Can't Help Myself" is de volgende cover, die ik te horen krijg en ook deze uitvoering klinkt prima, maar ik vind de zang van Patsy toch het beste uit komen in nummers als "What Now My Love" en "Just You", dat ik nu hoor, waarin haar stemgeluid dat van Cher benadert.
Het laatste nummer van de LP "Shout" is de titelsong en ook dit is veel gecoverd nummer en deze uitvoering lijkt op die van The Who en van Lulu, op de drumsolo´s na, die de band hierin speelt, waardoor het nummer net iets extra´s krijgt.
Daarna krijg ik de nummers van The Ramrods te horen te beginnen met "Talk, Talk, Talk", een heerlijke swingende pop song met aanstekelijk ritme, dat samen met "It's Gotta Be Love", een lekkere dansbare pop song met uptempo, "These Are The Things That You Do To Me", dat swingt als een trein en de alternatieve
versie van "It's Gotta Be Love" tussen 1965 en 1966 in de Carram Studio's werd opgenomen en geschreven werden door Johnny Boggs.
De single "I Remember", een vrolijk klinkende song in de stijl van Sonny & Cher, die "You Know I Love You", een rustige beetje zeurderige song als B-kant had en beide door Johnny Boggs geschreven en in de Fenton Studios opgenomen en in 1965 door het Fenton label uitgebracht, is het volgende, dat ik te horen krijg.
Ook "Here They Come" werd in die studio's opgenomen tijdens dezelfde sessie en dit is een uitstekende dansbare pop song, die ik persoonlijk als B-kant gebruikt zou hebben en ook dit nummer werd door Boggs geschreven.
Daarna volgen er 3 singles, die via het Carram label uitgebracht zijn en de eerste daarvan komt uit 1963 en heet "Love's A Game", een lekker in het gehoor klinkende dansbare popsong, die "El Cumbanchero", een uitstekend instrumentaal nummer, als achterkant had.
Dan krijg ik de singles uit 1962 te horen, waarvan "Runaround Boy", een heerlijk swingende country pop song met "Cotton Candy", een vrij rustige song als B-kant, de eerste is en "Teen Love", een prima dansbare pop song en "Frankie And Johnny", een swingend instrumentaal nummer in de stijl van The Ventures, de
tweede.
De laatste 2 nummers komen van de Northway Sound single uit 1961 en heten "Flyin' Saucer Twist" een schitterend instrumentaal swingend nummer en "Twistin' Boogie", dat nog een stukje swingender is.
Ook deze CD uit het Gaer Fab repertoire is er weer één om van te genieten en kan ik iedereen aanraden eens te beluisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten