vrijdag 28 december 2012

Review: Elderberry Jak - Long Overdue

Gear Fab 2001-(GF-178)

Elderberry Jak was een band uit het noorden van de Appalachian kolen velden te West Virginia, die in 1970 de LP "Long Overdue" uitbracht via het Electric Fox label met daarop 10 songs.
De band bestond uit: Joe Cerisano - zang, Tom Nicholas - sologitaar en zang, Dave Coombs - basgitaar en zang en Joe Hartman - drums en zang.
De LP begint met "Going Back Home", een vrij rustige southern rock song met een prettig ritme en lekker klinkende zang, die gevolgd wordt door "Forrest On The Mountain", een song die een swingend ritme heeft en zang, waarvan de stijl me enigszins aan Crosby, Stills, Nash & Young doet denken.
Met "Vance's Blues" wordt de muziek een stukje steviger en progressiever en dit nummer laat meteen een heel andere kant van de band horen, maar in "Inspired" verandert de muziekstijl opnieuw en in dit nummer krijg ik een schitterende ballad te horen, waarbij zang en gitaar het nummer tot grote hoogte weten te
brengen.
Vervolgens wordt weer een steviger tempo ingezet en in "Restless Feeling" hoor ik dan ook een song, die me aan een band als Grand Funk Railroad doet denken, die in dezelfde periode aktief was.
"Wish Me Well" heeft lichtelijke funk invloeden en is een heerlijke swingende song, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten.
In "Mr.Sun" doet de muziek me aan The Days Of Pearly Spencer van David McWilliams denken en ook dit is een prima swingend stukje muziek.
Dan krijg ik weer een uitstekende ballad te horen, getiteld "My Lady", die gevolgd wordt door "Changes", een progressieve rock song, waarin het ritme goed dansbaar is.
Als laatste nummer hoor ik "You're The One", waarin de band wederom een vrij rustige song speelt en daarmee laat horen het best uit de voeten te kunnen met dit soort nummers, want ook nu moet ik concluderen, dat ik het prachtig vind.
"Long Overdue" van Elderberry Jak is een prima CD, waarop de band laat horen diverse muziekstijlen te kunnen spelen, maar in de ballads op zijn best is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten